Gravid

Vid en graviditet sker det många förändringar när kroppen anpassar sig till den nya situationen. Rygg-och bäckensmärta under en graviditet är väldigt vanligt och en del kvinnor har så svåra smärtor att det inte går att fortsätta sitt arbete. Inom skolmedicinen ser man ryggsmärta som ett tämligen normalt symtom och som någonting den gravida kvinnan ska acceptera. Man lutar sig till de hormonella förändringarna som sker i kroppen och att det inte finns så mycket att göra förutom sjukskrivning, kryckor och vila. Denna konventionella ”behandling” visar generellt dåliga resultat.

Självklart påverkas kvinnan av hormonella förändringar som i sin tur påverkar rörelseapparatens strukturer som har stor betydelse för rörlighet, stabilitet och funktion. Men den största orsaken till smärta är när kroppen anpassar sig till den växande magen. Tyngdpunkten förflyttas, hållningen förändras, rörelsemönstret blir annorlunda och därmed också funktionen. Då kan man också förstå att muskler, leder och ligament blir utsatta för felaktig belastning samt påverkan på nervsystemet.

Bäckensmärta förvärras ofta efter överansträngning, vridningar och asymmetrisk belastning. Smärta i korsrygg är ofta mindre intensiv än bäckensmärta under graviditeten men blir intensivare efter förlossningen. Smärta i nacke, bröstrygg och huvudvärk är andra vanliga symtom.

Vi som kiropraktorer kan lindra eller t.o.m få bort smärtan genom att se till att kroppen får de bästa förutsättningarna under och efter en graviditet samt förhoppningsvis en ”behagligare” och snabbare förlossning. Jag anpassar behandlingarna efter varje individ och förutsättningarna som finns. Teknikerna är mjuka och skonsamma och diskuteras innan tillsammans med dig för att du ska känna dig trygg.

Välkommen att kontakta mig

Eija Melchiors Kiropraktik & Rehab